Instrukcja transportu, rozładunku, składowania i montażu fundamentów prefabrykowanych produkowanych przez WPŻ ELBUD GDAŃSK Sp. z o.o.

Transport

Odpowiedzialność za prawidłowy załadunek leży po stronie organizującej transport, natomiast odpowiedzialność za prawidłowe zabezpieczenie ładunku leży po stronie przewoźnika. Wyroby których szerokość nie przekracza 2,4m można załadować na naczepy typu platforma z burtami lub plandeka z otwieranym bokiem i dachem, natomiast fundamenty których szerokość przekracza 2,4m należy ładować na platformę bez burt. W sytuacji gdy szerokość ładunku przekracza 3m, przewoźnik bezwzględnie musi posiadać odpowiednie zezwolenia transportowe. Jeśli ładunek wystaje poza obrys pojazdu należy zastosować dodatkowe oznakowanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami („Prawo o ruchu drogowym”). Fundamenty należy zabezpieczyć za pomocą atestowanych pasów transportowych, w sposób uniemożliwiający jakiekolwiek przesunięcie lub przewrócenie podczas jazdy. Kierowca po pokonaniu pierwszych 2-3km, zobowiązany jest zatrzymać się i poprawić napięcie pasów. W przypadku, gdy nie można bezpiecznie załadować prefabrykatów na dany środek transportu, WPŻ ELBUD GDAŃSK Sp. z o.o. zastrzega sobie prawo do odmowy załadunku.

Rozładunek i składowanie

Przed przystąpieniem do rozładunku odbiorca zobowiązany jest do sprawdzenia dostawy pod względem ilościowym i jakościowym co potwierdza podpisem na dokumencie WZ. Rozładunek wyrobów należy przeprowadzić ze szczególną ostrożnością w sposób zapewniający bezpieczeństwo osób, które będą wykonywać ten proces, jak również żeby nie dopuścić do mechanicznego uszkodzenia prefabrykatów. Wszystkie osoby biorące udział przy rozładunku powinny posiadać stosowne przeszkolenie BHP. Przed przystąpieniem do rozładunku należy przygotować odpowiednie miejsce, zapewniając równe i suche podłoże. Zaleca się składowanie na powierzchniach utwardzonych lub wysypanych żwirem. Niedopuszczalne jest składowanie prefabrykatów na terenach podmokłych lub w błocie. Fundamenty powinny być ułożone i oddzielone od siebie w sposób uniemożliwiający uszkodzenie powierzchni. Rozładunek należy przeprowadzić za pomocą odpowiednio przystosowanego sprzętu (np. wózek widłowy, suwnica, dźwig, koparka, HDS), którego dopuszczalny udźwig pozwala na bezpieczne przeprowadzenie procesu rozładunku, w razie potrzeby stosując atestowane zawiesie łańcuchowe lub pasowe. Zabrania się zrzucania prefabrykatów z pojazdu!

Montaż prefabrykatów

Montaż fundamentów powinien być wykonywany przez osoby wykwalifikowane z uwzględnieniem właściwej technologii, w sposób zapewniający bezpieczeństwo pracy. Wszyscy pracownicy biorący udział przy montażu muszą być przeszkoleni w zakresie BHP. Wykop dla fundamentów należy wykonać zgodnie ze sztuką budowlaną. Szerokość wykopu oraz warunki posadowienia określa projektant. Wszelkie zmiany i odstępstwa od warunków posadowienia, należy konsultować z autorem projektu wykonawczego.

 

W przypadku fundamentów skręcanych, śruby należy dokręcać naprzemiennie po przekątnych (tzw. skręcanie „na krzyż”), co zapewnia równomierne rozkładanie naprężeń. Śruby dokręcamy za pomocą standardowego klucza do momentu wyczuwalnego pierwszego oporu. Na powierzchni styku płyty i trzonu mogą występować normowe odchyłki geometryczne wynikające z produkcji prefabrykatów. Nie należy stosować nadmiernej siły, aby nie doprowadzić do zniszczenia prefabrykatu.

 

Dostarczone fundamenty należy zabudowywać przy użyciu właściwych urządzeń (np. dźwig, ładowarka, koparka), które są wyposażone w łagodny podnośnik i stopniowanie opuszczania, aby zapobiec uderzeniom przy podnoszeniu, opuszczaniu lub łączeniu elementów (trzon + płyta) za pomocą śrub. Nie należy przekraczać nośności wybranego urządzenia dźwigowego. Podczas montażu nie należy stosować narzędzi, które mogą uszkodzić prefabrykat. W procesie montażu należy korzystać wyłącznie z atestowanych, bezpiecznych pasów, zawiesi, haków lub pętli stalowych. W momencie montażu nie należy przepychać trzonu w celu wymuszenia dopasowania kotew. Fundamenty zostały zaprojektowane głównie do przenoszenia sił osiowych – wciskających i wyrywających. Nośność na siły boczne (poprzeczne) jest kilkukrotnie niższa, więc próby przepychania prefabrykatu mogą doprowadzić do jego uszkodzenia.

 

Normy i przepisy związane

PN-EN 13369:2005 – Wspólne wymagania dla prefabrykatów z betonu,

PN-EN 14991:2010 – Prefabrykaty z betonu. Elementy fundamentów.

 

UWAGA!

Prace montażowe są związane z dużym zagrożeniem dla osób bezpośrednio zaangażowanych oraz przebywających w pobliżu. W celu przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego, niezbędne jest wskazanie zagrożeń, które mogą wystąpić od momentu dostarczenia prefabrykatów na budowę do zasypania ich w wykopie.